Jak stworzyć podcast dla swojej firmy
Wraz z transformacją cyfrową, podcast stał się jednym z formatów treści, które w ostatnim czasie najbardziej się rozwinęły i zyskały na popularności.
Podcast to dźwiękowa treść cyfrowa, która jest okresowo dystrybuowana za pośrednictwem usług strumieniowych na żądanie, podobnie jak program radiowy.
Format ten ma dużą siłę przekazu, ponieważ porusza nowe tematy i przekazuje informacje, edukację, rozrywkę i wiele innych.
W świecie podcastów kreatywność w zasadzie nie ma granic.
A zatem, w jaki sposób można wykorzystać go do swojego biznesu i jak stworzyć podcast dla swojej firmy?
Jaki jest sens robienia podcastu?
Tworzenie podcastu jest prostym zadaniem, ale wymagającym czasu i planowania.
Podcast może posłużyć do generowania przychodów poprzez reklamę i dostarczania informacji, które przynoszą wartość dla słuchaczy.
Pomagają im zrozumieć więcej na temat produktu lub usługi oferowanej przez firmę.
Jak podcast może pomóc Twojemu biznesowi?
1. Umożliwienie dotarcia do nowej grupy odbiorców
Podcast może promować Twoją markę i pomóc w jej rozpoznawaniu przez ludzi na całym świecie poprzez streaming.
Ludzie raczej nie będą czytać Twoich wpisów na blogu podczas jazdy samochodem, ćwiczeń, pracy fizycznej itp.
Z kolei podcasty są idealne na te chwile, przenośne i wygodne, ponieważ ludzie mogą ich słuchać podczas wykonywania codziennych czynności.
Według badań dwie trzecie słuchaczy po wysłuchaniu podcastu promującego markę wchodzi w interakcję, odwiedza stronę internetową lub dokonuje zakupu.
Tak, że jest dobrym pomysłem, aby zakończyć swoje odcinki z wezwaniem do działania.
Które będzie trzymać w umysłach słuchaczy i może prowadzić więcej ludzi do odwiedzenia witryny firmy.
2. Tworzenie bliższych relacji z odbiorcami
Słuchacze często słuchają podcastów, w których znajdują coś wspólnego z prowadzącym lub marką, którą reprezentuje.
Poprzez to połączenie, rozwijają poczucie znajomości z mówcą, tak jakby znali osobę, która mówi.
Ten rodzaj relacji buduje zaufanie między podcasterem a słuchaczami, poprawiając doświadczenia klientów.
Prowadzi to do zwiększenia sprzedaży, ponieważ człowiek jest bardziej skłonny kupić coś od kogoś, komu ufa, niż od nieznajomego.
3. Pomagamy Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji
Często spotykamy się z silną konkurencją na rynku.
Jednak, gdy branże stają się coraz bardziej nasycone, coraz trudniej jest wyróżnić się i dotrzeć do leadów, które naprawdę mają znaczenie.
Jeśli porównasz liczbę firm w Twojej branży z liczbą firm, które tworzą podcasty, to liczba ta jest bardzo mała.
Dlatego tworząc podcast Twoja firma już robi coś innego niż konkurencja, co daje Ci przewagę nad innymi firmami na rynku.
Jakie są rodzaje podcastów?
Istnieją różne formaty podcastów, a każdy z nich ma inne cele.
Poniżej przedstawiamy kilka z nich i wyjaśniamy ich główne cechy.
1. Podcast – wywiad
Jest to typ podcastu, w którym w każdym odcinku przeprowadzany jest wywiad z innym gościem, tematy mogą być powtarzające się lub różnorodne.
Ponieważ jest to rozmowa, wymiana doświadczeń odbywa się bardzo naturalnie, choć zaleca się przygotowanie scenariusza.
Bardzo pozytywnym punktem tego formatu podcastu jest to, że Twój odcinek, oprócz dotarcia do Twojej sieci, dociera również do sieci osoby, z którą przeprowadzany jest wywiad.
2. Podcast informacyjny
Tutaj chodzi o to, aby przekazać słuchaczowi jakąś informację.
Jest to format podcastu najbliższy mediom, w których zwykliśmy słuchać codziennych wiadomości.
To właśnie on najbardziej kojarzy się z audycjami radiowymi.
Od audycji radiowych różni się przede wszystkim tym, że jest dostępna w Internecie i można jej słuchać w dowolnym momencie.
3. Podcast indywidualny
Wydaje się, że jest to najprostszy format, ponieważ potrzebuje tylko jednej osoby do prezentacji.
Ale warunkiem koniecznym jest, aby podcaster miał „radiowy głos” i był bardzo miły.
Główną zaletą tego typu podcastu jest to, że jest on znacznie łatwiejszy w edycji i nie ma problemów z harmonogramem gości lub zaawansowanym sprzętem do nagrywania.
To tylko kilka rodzajów podcastów.
Po wybraniu formatu, który najlepiej odpowiada potrzebom Twojej firmy, nadszedł czas na rozpoczęcie organizacji.
Dowiedz się, jak stworzyć podcast dzięki naszemu przewodnikowi krok po kroku.
Jak stworzyć podcast dla swojej firmy?
Podążając za tymi 4 krokami, stworzysz świetny podcast dla swojej firmy.
1. Zaplanuj wszystko
Stworzenie dobrego planu jest jednym z najważniejszych kroków przed rozpoczęciem podcastu.
To moment, w którym określasz cel, jaki chcesz osiągnąć, aby zachwycić i zatrzymać słuchaczy.
Pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, to zaplanować następujące punkty:
- publiczność,
- konkurencja,
- temat,
- treść,
- goście,
- osobowość,
- częstotliwość,
- wezwanie do działania,
- strona internetowa podcastu,
- skrypt,
- głos.
Kiedy już je zaplanujesz, zacznij trenować.
Za pomocą dyktafonu w telefonie komórkowym rozpocznij rozmowę na jakiś temat.
Na koniec posłuchaj i oceń siebie, a także poproś kogoś innego, aby Cię wysłuchał i dał Ci informację zwrotną.
W ten sposób będziesz miał więcej narzędzi, aby wszystko zaplanować i nagrać optymalny podcast.
2. Nagranie
Na tym etapie ważne jest, aby znaleźć pomieszczenie o dobrej akustyce i izolacji akustycznej.
Oprócz tego, że zagwarantuje to doskonałą jakość dźwięku, zaoszczędzisz również czas podczas edycji.
Posiadanie dobrego mikrofonu jest niezbędne, ale to nie wszystko.
Jeśli zamierzasz korzystać z mikrofonu w zestawie słuchawkowym, uważaj na jego umiejscowienie.
Nad lub pod ustami to najlepsze miejsca, ponieważ minimalizują one szumy podczas nagrywania.
Istnieje jeszcze wiele opcji profesjonalnych mikrofonów.
Wybór będzie zależał od miejsca i sposobu nagrywania podcastu (np. indywidualnie, grupowo, w dużym lub małym pomieszczeniu).
Poszukaj najlepszej opcji w fazie planowania i przygotuj wszystko do nagrania.
Jeśli chodzi o nagrywanie podcastu, będziesz musiał wybrać oprogramowanie.
3. Edycja
Jest to jeden z etapów, który, jeśli nigdy wcześniej go nie robiłeś, może być nieco trudny.
Zanim zaczniesz, zrób kopię zapasową pliku audio oryginalnego nagrania, aby uniknąć ewentualnych problemów wynikających ze złej edycji.
W tym samym programie, w którym nagrałeś oryginalny dźwięk, będzie wiele efektów edycyjnych.
Ale zdecydowanie najważniejsze z nich to:
Wzmocnienie: służy do zwiększania głośności dźwięku.
Redukcja hałasu: wyklucza hałas otoczenia i mikrofonu.
Kompresja: wyrównuje wysokie i niskie szczyty.
Normalizacja: wzmacnia wszystkie wartości szczytowe dźwięku bez utraty jakości.
Equalizer: regulacja tonów niskich i wysokich.
Nie ma dokładnego wzoru na edycję ustawień, dlatego na każdym etapie ważne jest, aby odsłuchać dźwięk kilka razy i dostosować w razie potrzeby.
Po zakończeniu edycji, wyeksportujesz końcowy projekt do pliku audio mp3.
W tym momencie najlepiej jest wybrać jakość 96KBps, gdyż jest ona doskonała dla podcastu.
4. Publikacja
Aby opublikować swój podcast, potrzebujesz dwóch rzeczy: serwera do przechowywania treści oraz kanału RSS, aby agregatory podcastów mogły je odczytać.
Istnieje wiele platform, które spełniają te wymagania, i posiadają dodatkowe narzędzia oraz funkcjonalności:
- statystyki publiczności,
- pozwalają komentować i śledzić innych użytkowników, itp.
Jest to również doskonała opcja do przechowywania do trzech godzin audio za darmo.
Teraz wiesz już, jak stworzyć podcast dla swojej firmy.
Po jego opublikowaniu, po prostu podziel się nim z ludźmi, których znasz, umieść go na portalach społecznościowych swojej firmy i czekaj na komentarze i interakcje!
To kolejne narzędzie, które można wdrożyć samemu – co oczywiście odbije się pozytywnie na naszym budżecie.