Fintechy a bankowość
Historycznie rzecz biorąc, branża bankowa była powolna w modernizacji.
To sprawia, że dla większości zasiedziałych banków integracja nowoczesnego stosu technologicznego stanowi wyzwanie.
Fintech, z definicji, są zorganizowane wokół nowych, innowacyjnych technologii zbudowanych specjalnie w celu poprawy lub automatyzacji świadczenia usług finansowych.
Tak więc, podstawowa wartość fintechu jest ściśle związana z jego platformą i najnowocześniejszą technologią.
Typowa strategia integracyjna ocenia m.in. zadłużenie techniczne firmy docelowej (wiek systemów, mainframe i centrów danych).
Strategia ta koncentruje się również na piramidzie kosztów technologicznych, przy czym dług techniczny jest kluczem do osiągnięcia synergii.
Nabywcy zazwyczaj zaczynają od podstawy piramidy – infrastruktury i komputerów dla użytkowników końcowych.
I ostatecznie przekierowują swoje wysiłki na monumentalne zadanie racjonalizacji aplikacji.
Jednak firmy z sektora fintech zazwyczaj nie posiadają znacznego zadłużenia technicznego.
A dźwignia finansowa zależy od ich dojrzałości i poziomu finansowania.
Większość firm fintech jest tworzona z myślą o działaniu wyłącznie w chmurze.
Ale badania Accenture Banking Cloud Altimeter pokazują, że przeciętny bank wykorzystuje chmurę tylko w 12%.
Ekonomika transakcji fintechów jest często związana z ich zdolnością do szybkiego wejścia na rynek z nowymi produktami lub funkcjami.
Przykładem jest tutaj np. zastosowanie technologii biometrii w bankowości (wykorzystywanej przy weryfikacji tożsamości podczas zakładania konta osobistego) – https://przyjaznebanki.pl/konto-bankowe-przez-internet-bez-kuriera/
Dodatkowo, ze względu na naturę firm fintech i szybko zmieniający się krajobraz technologiczny, szybkość realizacji tej tezy przed jej wygaśnięciem jest kluczowa.
Integracja nie zawsze przebiega liniowo.
A samo przyspieszenie konsolidacji systemów i technologii fintechu i podmiotu przejmującego może nie doprowadzić do realizacji zakładanej wartości.
Wszystko to oznacza, że opracowanie właściwej strategii integracji technologicznej może być równie trudne, co ważne.
Z naszego doświadczenia wynika, że istnieją dwa kluczowe czynniki, które wywierają największy wpływ na strategię integracji technologicznej.
1. Harmonogram aktualizacji systemów podstawowych
Obecnie większość banków jest w trakcie modernizacji swoich podstawowych platform.
Oznacza to, że cel dla przejmowanego stosu technologicznego jest w najlepszym przypadku ruchomy.
Może nawet w ogóle nie być żadnego celu.
„Prawie każdy bank wystartował w swoją podróż do chmury, ale bardzo niewiele z nich oderwało się od ziemi na więcej niż kilka stóp”.
– Michael Abbott, Senior Managing Director – Global Banking Lead w Accenture.
Niezwykle ważne jest, aby przed dokonaniem przejęcia bank przejmujący przeprowadził dokładną ocenę tego, jak dobrze narzędzia i systemy fintechu pasują do charakteru, zakresu i złożoności systemów banku.
Remediacja może okazać się kosztowna lub utrudnić planowanie integracji.
Identyfikując różnice w pakietach technologicznych, organizacje technologiczne odpowiedzialne za integrację mogą skutecznie planować.
Dodatkowe uwagi dotyczące modelu operacyjnego technologii obejmują zarządzanie, architekturę i praktyki dostarczania.
Praktyki operacyjne dotyczące szybkości ratyfikacji decyzji i realizacji kontraktów, wraz z udoskonalaniem produktów, są również kluczowe.
I mogą mieć wpływ na realizację wartości ze względu na ich wpływ na harmonogram i efektywność realizacji.
2. Dojrzałość migracji do chmury
Chmura oferuje znacznie więcej niż tylko komputery, pamięć masową i sieć na żądanie, jak to miało miejsce 10 lat temu.
Jak wyjaśnia raport Cloud Continuum firmy Accenture, chmura to także platforma startowa dla innowacji i nowych sposobów działania.
Uświadomienie sobie tego faktu może przyspieszyć innowacje.
Kontinuum chmury to bezproblemowa technologia i fundament możliwości, który wspiera stale zmieniające się potrzeby biznesu.
Migracja może być trudna i uciążliwa, ponieważ wyzwaniem jest:
- poruszanie się po złożonych systemach dziedzictwa,
- zmiana modeli biznesowych i operacyjnych,
- ewolucja architektury, aplikacji i danych,
- przekwalifikowanie pracowników,
- zachowanie zgodności z przepisami.
Zagrożeniem jest również cyber-ryzyko.
Zarządzanie cyberbezpieczeństwem ulega jednak ciągłej poprawie.
Do tego stopnia, że dostawcy usług w chmurze są znacznie lepsi w zapewnianiu wzmocnionego bezpieczeństwa niż większość firm może osiągnąć na miejscu.
Ale wiele organizacji nadal martwi się o utracone lub skompromitowane dane. I są one jeszcze bardziej wrażliwe, jeśli chodzi o migrację danych pracowników i klientów do chmury.
Jak zatem powinna wyglądać Twoja strategia integracji technologii fintech?
Accenture uważa, że równolegle powinny przebiegać dwa wątki integracji technologicznej.
Pierwszy to tradycyjna strategia integracji, w której względy konsolidacji IT zachowują swoje znaczenie, a główną dynamiką jest optymalizacja istniejącej infrastruktury, aby była powtarzalna.
W tym przypadku banki prowadzą zarządzanie zmianami, aby zapewnić utrzymanie i wzrost.
Standardowy podręcznik działa bardzo dobrze w przypadku niezróżnicowanych komponentów, takich jak poczta elektroniczna, współpraca i pamięć masowa.
Banki powinny być w stanie realizować te obszary szybko i sprawnie.
W przypadku integracji funkcjonalnej obszarów takich jak finanse, kadry i prawo, celem powinno być zapewnienie, że technologia nie jest przeszkodą.
Integracja nie odbywa się w próżni, zawsze istnieje potrzeba zrównoważenia przejęcia z programami strukturalnymi w locie.
Drugi wątek to integracja rzeczywistej platformy lub produktu fintech.
Tutaj strategia integracji technologii nie może utrudniać rozwoju, który jest niezbędny do napędzania wzrostu.
Przy tezie transakcyjnej skoncentrowanej na przychodach i braku możliwości uzasadnienia przejęcia na podstawie oszczędności kosztowych, strategiczne i dogłębne badanie potencjału wzrostu i rynku jest istotnym uzupełnieniem analizy przeprowadzonej podczas due diligence – https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-due-diligence-na-czym-polega
Inżynieria produktu i mapy drogowe produktów są krytycznymi dźwigniami w skalowaniu technologii.
Działając jako punkty łączące i łączące istniejące systemy i aplikacje oraz zapewniając wymagany wzrost.
Aby to osiągnąć – i aby zapewnić, że zróżnicowane talenty, które pojawiły się wraz z fintech, pozostaną zaangażowane – wizja i mapy drogowe powinny być opracowywane wspólnie.