Co to jest schemat organizacyjny przedsiębiorstwa?

Co to jest schemat organizacyjny przedsiębiorstwa

Co to jest schemat organizacyjny przedsiębiorstwa

Każdy przedsiębiorca słyszał o schemacie organizacyjnym firmy.

W nim możemy lepiej poznać różne stanowiska kierownicze i średniego szczebla zarządzania w firmie.

Jest to kluczowy element organizacji pracy.

Dlatego bardzo ważne jest, aby biznesmeni i przedsiębiorcy rozumieli potrzebę dobrej struktury organizacyjnej.

W społeczeństwie opartym na wiedzy jednym z największych aktywów firm jest talent.

Posiadanie odpowiedniego kapitału ludzkiego na stanowiskach kierowniczych pomoże organizacjom w ustaleniu strategii, które przyniosą lepsze wyniki.

Nie jest to jednak tylko kwestia ludzi.

Niezbędna jest również właściwa struktura organizacyjna, skuteczne przywództwo i dobra koordynacja między działami.

Schemat organizacyjny przedsiębiorstwa: definicja

Schemat organizacyjny jest diagramem lub graficznym przedstawieniem struktury przedsiębiorstwa.

Może zawierać listę działów firmy, nazwiska kierowników poszczególnych działów oraz najważniejsze zależności hierarchiczne.

Każda firma może mieć inną strukturę wewnętrzną, w zależności od wielkości przychodów, jakie osiąga, jej celów i kultury organizacyjnej.

Jest to system, który powinien być zorientowany na efektywność i opłacalność.

Tak więc, na przykład, schemat organizacyjny, który zawiera nadmiar działów z nakładającymi się funkcjami nie będzie odpowiadał parametrom efektywności.

Podczas gdy inny, prostszy schemat z mniejszymi zespołami roboczymi może mieć większą wydajność i lepiej pomagać w osiąganiu i mierzeniu celów firmy.

Części schematu organizacyjnego przedsiębiorstwa

Istnieje 5 głównych części lub elementów, które powinny wchodzić w skład podstawowej struktury organizacji.

1. Rdzeń operacyjny

Składa się z członków organizacji, którzy wykonują operacje wykonawcze, np. operatorzy w obszarze produkcji.

2. Wierzchołek strategiczny

Tworzą go członkowie organizacji, którzy ponoszą ogólną odpowiedzialność za firmę.

Odpowiadają oni za rozwój strategii. Często pełnią rolę decyzyjną.

3. Linia środkowa

Są to członkowie przedsiębiorstwa, którzy pełnią bezpośrednią rolę nadzorczą.

Starają się one przekazywać decyzje i strategie realizowane przez strategiczny wierzchołek do rdzenia operacyjnego.

Posiadają oni formalną władzę, muszą radzić sobie ze zmianami strategicznymi i mają silne umiejętności przywódcze.

W podstawowym schemacie organizacyjnym byłby to widoczny szef firmy.

4. Technostruktura

Składa się z tych części przedsiębiorstwa, które reprezentują profil techniczny, zorientowany na analizowanie i ulepszanie pracy innych.

Uczą się, jak usystematyzować obszary robocze, poprawić produktywność, kontrolować jakość i, krótko mówiąc, skupić się na mierzeniu wyników.

5. Personel pomocniczy

Składa się z osób, które zapewniają wsparcie w wykonywaniu działalności.

Ale niekoniecznie stanowią część przedsiębiorstwa; może to być usługa zewnętrzna.

Elementy te mogą służyć jako podstawa do zrozumienia organizacji przedsiębiorstwa, a następnie do opracowania schematu organizacyjnego.

Rodzaje schematów organizacyjnych

Istnieją różne modele schematów organizacyjnych w zależności od ich przeznaczenia.

Każdy z nich może pokazać z mniejszym lub większym stopniem szczegółowości hierarchiczne relacje pomiędzy różnymi stanowiskami, lub działami.

1. Ogólne

Pokazują ogólną, kompletną, wewnętrzną strukturę firmy.

To może być podzielone na dyrektora generalnego i różnych kierowników działów, którzy raportują do niego / niej.

2. Specyficzny

Jest to schemat organizacyjny dla określonego obszaru, na przykład działu.

Dział sprzedaży może składać się z kierownika sprzedaży, kilku kierowników i dużej liczby przedstawicieli handlowych.

Możemy je również sklasyfikować według punktu widzenia w przedstawieniu graficznym.

1. Poziomy:

Schemat organizacyjny jest zorganizowany od lewej do prawej strony, z najwyższą pozycją w hierarchii po lewej stronie.

2. Pionowy:

Jest to tradycyjny typ schematu organizacyjnego, w którym najwyżsi rangą menedżerowie znajdują się na szczycie schematu, przechodząc w dół do różnych pozycji pośrednich.

Istnieje również wiele innych sposobów klasyfikowania schematów organizacyjnych.

Ale najważniejsze jest to, że schemat organizacyjny odgrywa kluczową rolę w organizacji.

Zawsze będziemy mieć zdolność operacyjną zgodną ze strukturą firmy.

Pamiętając, jak już powiedzieliśmy, że istnieją stanowiska zewnętrzne, które nie zawsze są częścią schematu organizacyjnego.

Zalety schematów organizacyjnych

Przyjrzyjmy się niektórym zaletom i korzyściom płynącym z zastosowania schematów organizacyjnych w firmie.

1. Organizacja wydziałów

Przede wszystkim pomagają one zdefiniować działy lub główne osie, których firma potrzebuje, aby osiągnąć cele i być efektywną.

2. Związek hierarchiczny

Pokazuje łańcuch dowodzenia i hierarchiczne relacje między kadrą kierowniczą a kierownictwem średniego szczebla.

3. Podział pracy

Pozwala to na podział i organizację pracy w celu uniknięcia nakładania się, przewymiarowania lub asymetrii w alokacji zasobów ludzkich w zależności od potrzeb firmy.

4. Graficzna wizja funkcji firmy

Schemat organizacyjny pomaga nam również w doskonaleniu funkcji przedsiębiorstwa, ponieważ schematy organizacyjne nie są stałym schematem.

Można je rozbudowywać w zależności od potrzeb firmy.

5. Narzędzie do kontroli komunikacji wewnętrznej

Schemat organizacyjny pozwala również na analizę, jakie elementy nadzoru są dostępne dla każdego operatora.

Efektywna struktura musi mieć na celu promowanie elastycznej i produktywnej pracy.

Do czego niezbędne jest, aby schemat organizacyjny wspomagał funkcjonowanie komunikacji wewnętrznej.

Znaczenie strukturyzacji przedsiębiorstwa

Dla tych, którzy chcą wykonywać zadania kierownicze, albo już są przedsiębiorcami lub dyrektorami generalnymi, zrozumienie znaczenia organizacji pracy ma fundamentalne znaczenie.

Szczególnie w obszarze Human Resources, ale także ze strony kierownictwa firmy.

NEWSY

Informacje przedstawione na tej stronie są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Czytelnik podejmuje decyzje inwestycyjne na własną odpowiedzialność.